Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon

Wetenschap Centraal: Invloed, Overvloed, Overvoed?

11 december 2019
Wetenschap Centraa

Hoe en waarom diverse media(figuren) mee bepalen wat we wel en niet eten.

Wat je eet is jouw eigen keuze. Of niet? Aangeboren voedselvoorkeuren en psychologische reflexen beïnvloeden ons eetgedrag, in samenspraak met onze omgeving. We eten wat onze vrienden, ouders, familie, collega’s en soms zelfs beroemdheden eten. En we eten niet wat afgeschilderd wordt als ‘dik makend’ ‘of ‘niet ethisch’. Wat je eet is eigenlijk veel minder je eigen keuze dan je denkt, en de rol die diverse media spelen in het beïnvloeden van wat je eet is niet altijd zo duidelijk. Hoe beïnvloeden media ons eetgedrag? Waarom is voeding zo’n hot item en brengt het mensen ertoe om mee te doen aan tal van hypes? Waarom zijn nationale en internationale BV-koks (denk aan Jeroen Meus of Yotam Ottolenghi) zo succesvol? En wat met de sociale functie van eten in deze tijdsgeest waar iedereen achter zijn schermpje zit? Dit zijn vragen die tijdens deze lezing aan bod komen en waar we achteraf ook samen een antwoord trachten op te vinden.

Charlotte De Backer is hoofddocent Communicatiewetenschappen aan de UAntwerpen en is actief in het domein van voeding, media en samenleving. Ze  bracht recent een boek uit over de impact van wat we eten op onze identiteit en sociaal gedrag (To eat or not to eat meat, Rowman & Littlefield).

Foto 
Voeding en media
Locatie
De Coninckplein
26
2060 Antwerpen
Auteur