Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon

Technopolis en Bart Van Avermaet lanceren actie #VitaalViraal

Toegevoegd op 28 april 2020 door Mevr. Sarah Wuytack

#VitaalViraal

Technopolis lanceert samen met Bart Van Avermaet, beter gekend als Waldek uit Thuis, de actie #VitaalViraal ten voordele van kansarme jongeren met beperkte toegang tot digitale communicatiemiddelen. Van Avermaet postte zondag als eerste bekende Vlaming online een video van hoe hij een wetenschappelijk experiment uitvoert. Daarbij daagt hij Thuis-collega Tina Maerevoet uit om zelf een experiment uit de #LockdownLab-reeks van Technopolis tot een goed einde te brengen en op sociale media te posten. Het doel bestaat erin om zoveel mogelijk Vlamingen online aan het experimenteren te krijgen. Per geposte video met #VitaalViraal waarin Technopolis getagd wordt, wordt  € 10 geschonken aan Deelbaar Mechelen vzw, een organisatie die ernaar streeft om de digitale kloof tussen kansarme en kansrijke jongeren te verkleinen.


Bart Van Avermaet, bij de meeste Vlamingen gekend als Waldek uit Thuis, postte zondag op Instagram een video waarin je ziet hoe hij drie eieren die elk bovenop een smal langwerpig doosje balanceren in drie glazen doet vallen door een tussenliggend plankje weg te trekken. Het is één van de vele fascinerende experimenten die Technopolis de afgelopen weken op sociale media plaatste onder de noemer #LockdownLab.

De video van Van Avermaet markeert de start van #VitaalViraal, een actie die Technopolis opzet ten voordele van kansarme jongeren met beperkte toegang tot digitale communicatiemiddelen. In de video daagt Van Avermaet collega Tina Maerevoet (Paulien uit Thuis) uit om zelf een experiment uit te voeren. Hij verwijst hiervoor naar de socialemediakanalen en de website van Technopolis waar talloze wetenschappelijk geïnspireerde experimenten en challenges te vinden zijn. De bedoeling is dat zoveel mogelijk bekende én onbekende Vlamingen elkaar de komende weken uitdagen om online experimenten uit te voeren. Per geposte video met #VitaalViraal waarin Technopolis getagd wordt, doneert Technopolis € 10 aan Deelbaar Mechelen vzw, een organisatie die concrete inspanningen doet om de digitale kloof tussen kansarme en kansrijke jongeren te verkleinen door tweedehandslaptops aan te kopen voor kinderen uit kwetsbare gezinnen.


"De coronacrisis heeft de verdere digitalisering van de maatschappij in een nieuw daglicht gesteld. Meer dan ooit is het duidelijk hoe cruciaal technologie is om met z’n allen heelhuids uit deze crisis komen. Maar we mogen niet vergeten dat niet iedereen op dezelfde manier kan participeren in deze gedigitaliseerde maatschappij. Zo bestaat er vandaag de dag bijvoorbeeld nog altijd een digitale kloof tussen kansarme en kansrijke jongeren. Gemakkelijk gezegd dat je online les kan volgen als je thuis geen computer of internetverbinding hebt! Aan de hand van #VitaalViraal willen we iedereen ervan bewust maken hoe vitaal het is dat iederéén dezelfde toegang heeft tot de digitale wereld. En gelukkig staat Technopolis er niet alleen voor! Het is nog even wachten vooraleer we Van Avermaet en Maerevoet opnieuw in hun rol van Waldek en Paulien zullen zien, maar ik denk dat deze nieuwe rol, waarbij ze aan heel Vlaanderen proeven demonstreren, ook op hun lijf geschreven staat. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat bekende en onbekende Vlamingen hun voorbeeld zullen volgen en dat heel wat video's viraal zullen gaan. Hoe meer video’s, des te meer centjes we aan Deelbaar Mechelen vzw kunnen schenken. Houd je smartphone dus al maar klaar en GO!"Ester Blockx, Marketing & Sales Director Technopolis

Technopolis schakelt voor de actie BV's in om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Het is namelijk de bedoeling dat zoveel mogelijk Vlamingen het voorbeeld van hun favoriete BV's volgen en zelf online video's van hun experimenten posten waarbij ze Technopolis taggen en #VitaalViraal vermelden.

Via de actie #VitaalViraal onderstreept Technopolis hoe belangrijk het is om iederéén toegang te geven tot digitale communicatiemiddelen. Technopolis zet de laatste jaren fel in op haar digitale communicatiestrategie om een zo breed mogelijk publiek, waaronder ook jongeren te fascineren met wetenschap en technologie. Dat Technopolis absoluut ook jongeren met een moeilijke sociaal-economische achtergrond wil bereiken, blijkt eens te meer uit deze actie. Het is dan ook geen toeval dat Technopolis deze actie uitgerekend tijdens de lockdown lanceert. Meer dan ooit ervaart iedereen hoe noodzakelijk de toegang tot de digitale wereld is om volwaardig te kunnen participeren in de 21e eeuwse maatschappij.

Foto 
#VitaalViraal
Auteur 
Doelgroep