Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon

Technopolis lanceert gratis online escape game Friend Zone

Toegevoegd op 2 maart 2021 door Mevr. Sarah Wuytack

Friend Zone

Mechelen, 2 maart 2021 – Technopolis lanceert naar aanleiding van de Week van de Lentekriebels de online escape game Friend Zone voor 12- tot 16-jarigen. Het doe-centrum kon daarmee geen beter moment uitkiezen, want dit jaar staat de Week van de Lentekriebels in het teken van sexting, niet toevallig één van de thema’s die tijdens de game aan bod komen. Naast sexting roept het spel ook vragen op over cyberveiligheid, nieuwe technologieën, privacy en hacking. Friend Zone werd ontwikkeld in samenwerking met IBM als sponsor, Child Focus en LUCA School of Arts.

Van 8 tot 12 maart is het de Week van de Lentekriebels. Tijdens deze week roepen Sensoa en de andere partners van het Forum Jongeren, Relaties en Seksualiteit scholen op om extra aandacht te geven voor relationele en seksuele vorming. Centraal dit jaar staat het thema sexting, een fenomeen dat steeds vaker voorkomt bij jongeren, maar dat helaas ook weleens fout durft lopen. Om extra aandacht aan deze problematiek te geven, koos Technopolis ervoor om uitgerekend naar aanloop van de Week van de Lentekriebels haar gratis online escape game Friend Zone te lanceren. Het is een spel dat zich pal in de leefwereld van jongeren van 12 tot 16 jaar afspeelt en niet alleen vragen oproept over sexting, maar ook over andere actuele thema’s zoals cyberveiligheid, nieuwe technologieën, privacy en hacking. Daarnaast biedt het jongeren ook de kans om op een leuke en speelse manier hun digitale skills verder te ontwikkelen.

“You have been hacked”

Het spel start wanneer jongeren inloggen op ‘Friend Zone’, een fictief social media platform. Het duurt niet lang of ze krijgen de boodschap dat hun account gehackt werd. Wat volgt, is een reeks digitale en sociale beproevingen die uit het echte leven hadden kunnen gegrepen zijn en hen werkelijk aanzetten tot nadenken.

Omwille van de context wordt Friend Zone bij voorkeur in klasverband gespeeld onder begeleiding van een leerkracht, maar de game is ook perfect geschikt voor jeugdverenigingen. Wie het spel wil spelen, surft naar www.technopolis.be/nl/scholen/ en ontvangt na het invullen van enkele vragen meteen een gratis link om het spel te spelen samen met een gratis educatief pakket voor leerkrachten boordevol tips, extra info en leerrijke methodieken voor in de klas.


Sociale media zijn intrinsiek verweven met de identiteit en sociale status van jongeren. Toch mogen we er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen per definitie mediawijs is of volledig bewust van de digitale en sociale valkuilen van sociale media. Hoe wijzen we jongeren daarop in Friend Zone? Door hen aan den lijve te laten ervaren dat het online weleens erg mis kan gaan én hen de nodige digitale skills aan te reiken. Samen met onze partners zijn we er in geslaagd om een innovatieve game te ontwikkelen die jongeren treft daar waar ze zich het meest thuis voelen: op sociale media. Friend Zone is een sterke aanwinst voor ons online aanbod dat de komende jaren nóg meer zal groeien. Zeker jongeren weten we online héél doeltreffend te bereiken. – Ester Blockx, Marketing & Sales Director

Sterke investering in online aanbod

Friend Zone maakt deel uit van het steeds groeiende online aanbod van Technopolis waar de laatste jaren sterk in wordt geïnvesteerd. De escape game werd oorspronkelijk gelanceerd als een hybride game die gedeeltelijk in Technopolis werd gespeeld en gedeeltelijk online. Door de coronacrisis werd beslist om het spel volledig online aan te bieden.

Voor de ontwikkeling van Friend Zone deed Technopolis beroep op IBM als sponsor, Child Focus en LUCA School of Arts. In co-creatie bouwden zij een game dat een maatschappelijk relevant thema samenbrengt met hedendaagse technologie. Samen zorgden ze er bovendien voor dat de game aansluit maximaal rekening houdt met de eindtermen digitale competenties. De spelervaring is gefundeerd op recent wetenschappelijk onderzoek en maakt gebruik van verschillende modi van hedendaagse technologie om educatieve en pedagogische doelstellingen via gamification te bereiken

 

Foto 
Friend Zone