Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon

Project ter motivatie van het vak Wiskunde

Toegevoegd op 15 april 2013 door Dhr. Tom Giedts

waarom wiskunde


In de eerste graad van het secundaire onderwijs kunnen leerlingen niet kiezen voor het vak wiskunde, het word voor hen gekozen.
De reden dat dit gebeurt is eenvoudig. Het vak is enorm belangrijk voor hun verdere opleiding en een stevige basis van veel andere wetenschapsvaken.
Voor de tweede graad hebben de leerlingen al meer vrijheid om te kiezen, en velen leggen de studiemogelijkheden met wiskundige vakken meestal al snel naast zich neer omdat het vak vaak als SAAI, MOEILIJK en vooral NIET NUTTIG bestempeld wordt.

Hier wil ik met mijn project verandering in brengen.
Het idee van mijn les/voordracht is het warm maken van de studenten om voor richtingen en/of pakketten, waar wiskunde een grotere rol heeft, te kiezen.
Dit probeer ik ze te laten doen door een andere kant van het vak te belichten. Een kant die leuke verrassende toepassingen toont, een kant die ze toelaat om met wiskunde toffe trucjes uit te voeren, een kant die toont hoe breed en belangrijk het vak is voor ons dagelijks gebruik. Ik vernoem ook even enkele carrière mogelijkheden voor afgestudeerden met wiskundige diploma’s, en al de daarbij horende voordelen.
Er is tijdens de lezing ook altijd een beetje ruimte om een onderwerp die ze momenteel ook tijdens de ‘gewone’ lessen bekijken uit te diepen, en natuurlijk een vraag en antwoord moment voor de lln.

Ik heb de les al bij wijze van try-out in twee klassen gegeven met verrassend positieve resultaten. Er werd tijdens de lessen op sommige momenten gelachen, met verbazing toegekeken, interessante vragen gesteld vanuit het kamp van de leerlingen, en geleerd.
Deze reacties kan u nalezen op mijn blog die ik in het kader van dit project opgestart heb.


waaromwiskunde@hotmail.com
http://waaromwiskunde.wordpress.com/
0473/67.48.38

 

Auteur